I en stadig mer dynamisk forretningsverden er sterkt og godt lederskap viktigere enn noensinne. Utfordringen ligger ofte i å velge de mest effektive metodene. Spørsmålet er hvilke metoder som stimulerer til å utvikle de nødvendige holdninger og ferdigheter som morgendagens ledere trenger.
Første taler til å inspirere var Annica Johansson, Learning Director og drivkraften bak lederutviklingen i Mondeléz International (selskapet bak Norges favorittsjokolade Freia). Hun snakket om viktigheten av å investere i ledere og hvordan Mondeléz blant annet gjør dette gjennom deres "virtuelle universitet". Ett av Johannsons hovedbudskap er at ledere er de viktigste forandringsagentene siden de kan oppnå mye gjennom å inspirere og løfte medarbeidere i omstillingsprosesser.
BI professor Anne-Britt Gran ved Centre for Creative Industries presenterte siste forskning på samarbeidet mellom kreative næringer og norsk næringsliv. Gran ga uttrykk for at kreative næringer som benytter erfaringsbaserte metoder kan spille en viktig rolle i endringsprosessene Norge står ovenfor. Hun understreket at skreddersøm og forståelse for næringslivets behov er av avgjørende betydningen for at de kreative næringene skal lykkes i møte med organisasjoner.
Siste taler for dagen var Inger Kristine Tovslid, HR sjef i Norges Geotekniske Institutt (NGI). Tovslid delte sine erfaringer og perspektiver på erfarings- og kulturbaserte læringsmetoder som har vist seg som vellykkede elementer i NGIs organisasjonsutviklingsprogrammer.
Eksemplene viser at vellykket transformasjon og endringsledelse hviler på ledernes evne til l å kommunisere et samstemt budskap tilpasset interne målgrupper. Selskaper som investerer i å utvikle sine ledere, spesielt i vanskelige tider, blir mer robuste og lykkes bedre med omstilling.
Ta gjerne kontakt for mer informasjon om oss og vår unike tilnærming.
Organisert i partnerskap med Reputation Inc